We moeten je teleurstellen: er is geen quick fix voor D&I. Er is geen stappenplan dat je als organisatie kan doorlopen en dan ben je er. Er is geen afvinklijstje dat je af kunt gaan en dan klaar bent. Jammer hè! Dat komt omdat je D&I er niet even ‘bij’ doet. Het is een doelstelling als alle andere doelstellingen binnen je bedrijf en dat wil je dus borgen in de bedrijfsvoering.

Elk bedrijf heeft een integraal geheel nodig van de ingrediënten voor een natuurlijk inclusieve bedrijfsomgeving. Die ingrediënten vind je ook in ons model: bewustwording en draagvlak, visie en ontwikkeling, strategie en beleid, communicatie en campagne, implementatie en borging, monitoren en evalueren, meten van impact. Niet altijd in deze volgorde of allemaal tegelijk; de ingrediënten zijn er en het recept is bij elke organisatie weer anders. Tijdens onze D&I Versneller gebruik je o.a. deze ingrediënten en de methode Natuurlijk Inclusief® voor het leggen van een stevig fundament op het gebied van D&I binnen je bedrijf.

Dat D&I geen trucje is, betekent niet dat er geen praktische handvatten en tools zijn want die zijn er. Echter, die praktische onderdelen mogen wel in het licht gezien worden van dat breder geheel waarin D&I van meerwaarde is binnen je bedrijf. Deze brede kijk is belangrijk, want als je niet zorgt dat D&I onderdeel wordt van je bedrijf, van je bedrijfsvoering, dan is het in de meeste gevallen niet duurzaam. Dus dan heb je die medewerker met een beperking aangenomen, maar kan hij niet blijven omdat je geen duurzaam businessplan hebt gemaakt.

Voor sommige bedrijven raakt D&I absoluut de why van hun bedrijf. Maar wat als dat nou niet het geval is; als je een hele andere reden van bestaan hebt. Bijvoorbeeld het opleiden van mensen, het schoonmaken van gebouwen, het vervoeren van producten. Dan nóg wil je dat jouw keuzes op het gebied van D&I het geheel versterken, dat er een meerwaarde is. Dat kan dus; er is altijd meerwaarde, al dan niet financieel.

De why van D&I is niet noodzakelijkerwijs de why van je bedrijf en dat is mooi. Want dat betekent dat ongeacht wat je doet en waarom je dat doet, je altijd een natuurlijk inclusief bedrijf kunt zijn. Dat is onze belofte!

Als je zelf door de bomen het bos niet meer ziet, neem dan contact op via info@natuurlijkinclusief.nl – we kijken graag met je mee.