Vorige week volgde ik een masterclass en ergens binnen het interessante verhaal werd de intentie uitgesproken: ‘Ik zeg duidelijk en precies wat ik wil’. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar voor mij is dat nog niet zo makkelijk. Althans, als het om mijn eigen wensen en grenzen gaat. Terwijl dat wel heel belangrijk is. Later die week sprak ik met de eigenaar van ons acquisitiebureau (Buro Henck – aanrader!) en we bereidden samen een gesprek voor. Ook hier kwam het weer naar voren: vertel aan het begin van het gesprek wat jij er uit wil halen.

Ik heb gemerkt dat zodra je werkt in het sociaal-maatschappelijke domein of vanuit een commercieel bedrijf aan een sociaal thema (zoals D&I), dat je dat meestal doet vanuit een bepaalde bevlogenheid. Alle mensen die voor en met ons werken hebben een passie, missie soms, op het gebied van diversiteit en inclusie. Dat maakt het fijn om elkaar te ontmoeten. Het helpt om een toekomstige klant te enthousiasmeren en het plezier in het werk spat ervan af.

Als je heel leuk vind wat je doet, voelt het haast niet als werken. Wanneer werk niet voelt als werken, ga je gemakkelijk over je grenzen heen én denk je misschien niet zo snel aan wat jijzelf wil en nodig hebt. Ik kan stellig en met zekerheid mijn missie delen op het gebied van perspectief en inclusie. Ook heb ik geen moeite mijn enthousiasme over te brengen via Teams of Zoom. Ik weet zakelijke grenzen te bewaken en kan heel direct en streng zijn, behalve als het om mijn eigen bijdrage of agenda gaat. Dan niet.

Vanmorgen sprak ik met mijn VA (Siti Muntanah – ook een aanrader!) over mijn agenda. Ik was gefrustreerd over het feit dat ik geen tijd had om over zaken na te denken of bepaalde onderwerpen in rust uit te werken. Naast directeur ben ik ook in de operatie nog actief, voer ik veel gesprekken met klanten en (flex)collega’s, schrijf ik de meeste artikelen die in onze nieuwsbrieven verschijnen en oh ja, heb ik ook nog long covid. Siti vroeg mij om eens een half uur te zitten en na te denken over hoe ik meer ruimte voor mezelf kan creëren. Ik moest lachen: waar haalde ik dat half uur vandaan?

Dit is natuurlijk helemaal niet om te lachen, maar ze triggerde me wel. Niet een half uur, maar wel even dacht ik na over alle dingen die ik móest doen, wat ik wilde doen, wat energie lekt en waar ik energie van krijg, waar ik blij van wordt en wat ik uit mag besteden, en wat er in mijn bedrijf meer aandacht mag hebben van mij. Zo af en toe val ik namelijk in de valkuil dat ik alles wil doen. En dat kan niet.

Bij D&I is het niet anders. Het verdient aandacht van de directie; sterker nog, zonder expliciete wil en commitment van de directie slaagt het niet (duurzaam). In onze programma’s en trajecten vragen we bedrijven een focus te bepalen en te kiezen waar ze zich op richten de komend drie jaar. Net als ik niet alles kan doen, kunnen bedrijven dat ook niet en het hoeft ook niet. Door de juiste keuze te maken, creëer je de impact waar je naar op zoek bent. Dan moet je wel weten waar je naar op zoek bent en duidelijk en precies zeggen wat je wil.

Ik heb het vaker gezegd: we zijn zelf de moeilijkste mens te managen. Het komt wel weer goed met mijn agenda en na een poosje gaat het ook weer even mis. Ik ken mijzelf inmiddels. Ik ben ook vast niet de eerste met deze uitdaging en zal ook de laatste niet zijn. De bedrijven waar we mee werken hoeven geen last te hebben van de individuele nukken zolang ze zorgdragen voor die expliciete wil, ze een duidelijke focus aanbrengen en onthouden dat je D&I er niet bij kan doen. D&I is een wezenlijk onderdeel van je bedrijf en moet als zodanig gemanaged worden.

Dus denk erover na: wat moet je doen? Heb je aan een quotum te voldoen of ligt je bedrijf onder een vergrootglas, dan is dat een topic om aan te pakken. Wat wil je doen? Heb je de intrinsieke motivatie om terug te geven aan de maatschappij, dan kies je uit die mogelijkheden een topic. Wat doe je zelf en wat besteed je uit? In mijn eigen bedrijf ben ik niet overal even goed in. Echter, D&I dat is onze expertise. Zoals wij Buro Henck inhuren voor de sales, huur jij ons in voor jouw probleem op het gebied van diversiteit en inclusie. Net als bij alles wat je in je bedrijf doet, kies je waar de aandacht heengaat. D&I is breed; je hoeft en kan niet alles oppakken. Wij helpen je een focus aan te brengen die aansluit bij de waarden en doelen van jouw bedrijf. We helpen je een plan te maken voor de komende jaren waar geen speld tussen te krijgen is en iedere stakeholder zich betrokken en verantwoordelijk voelt.

Jij hebt jouw specialisme, wij hebben de onze. Val je toch in de valkuil alles zelf te willen doen? Snap ik, herkenbaar. 😉 Ook daar kunnen we je mee helpen. Kom eens (digitaal) kennismaken en dan krijgen we samen jouw vraag helder: duidelijk en precies. Ik weet zeker dat wij je bij al je D&I vragen kunnen helpen. Ga ik je zien?!

➡️Plan een kennismakingsgesprek met Natuurlijk Inclusief® in via info@natuurlijkinclusief.nl of 055-3031462.