Natuurlijk Inclusief® zegt altijd niet van de checklists te zijn. Voor deze nieuwsbrief maken we een (kleine) uitzondering. Soms is een checklist best handig, wanneer je een inclusief onderdeel in je organisatie beetpakt. Voor het geheel aan D&I is dat te kort door de bocht, maar bij kleine onderdelen kan het best. Daarom delen we vandaag de checklist inclusief werven die, samen met HR Businesspartner Sheila Logtenberg, tot stand kwam toen we een workshop verzorgden voor de NVP (vereniging voor HR-professionals). In die workshop besteedden we aandacht aan woordgebruik, toonzetting en aannames. Zo mochten de deelnemers zelf een vacature voor CFO (Financieel Directeur) aanpassen en kwam er een interessante discussie op gang over stereotype ‘mannelijke’ woorden en stereotype ‘vrouwelijke’ woorden.
Een van de mannelijke deelnemers voelde zich aangesproken door woorden als ‘verbindend’ en ‘nauwkeurig’ – twee woorden die van oorsprong stereotype als vrouwelijk worden gezien. Een vrouwelijke deelnemer voelde zich juist aangetrokken tot woorden als ‘actie’ en ‘gedreven’ wat stereotypisch mannelijke woorden zijn. Het werd meteen duidelijk waarom op sommige vacatures bijna alleen mannen of masculine mensen af komen. Dat kan een keuze zijn, maar in de praktijk wordt er niet goed over nagedacht.
Dat geldt ook over de andere vooroordelen die de selecterende medewerkers hebben. Je kunt namelijk moeilijk je eigen vooroordelen zijn wanneer deze gebaseerd zijn op onbewuste socialisatie. Daarom is het altijd verstandig iemand van buitenaf mee te laten kijken wanneer je de biases in je werving- en selectieproces aan wilt pakken. Uiteraard kijken we graag met je mee. Wil je weten wat je zelf alvast kunt regelen? Kijk dan op de onderstaande checklist.