Wie heeft de afstand?
Een wijs oud-collega zei laatst tegen mij: “Het zijn niet de werkzoekenden die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, maar de werkgevers”. Zij bedoelde hiermee dat veel werkgevers weinig idee hebben van wie die werkzoekende nu is. Ze hebben beelden van hun eigen bedrijf en van functies en van welke schapen op zes poten ze hiervoor willen. Sterker nog; ze verwachten dat ze schapen op zes poten krijgen, want dat verdienen zij als de geweldige werkgever die zij zijn. Natuurlijk is dat absoluut waar (dat deze werkgevers geweldig zijn), maar met een blik op oneindig doen ze een heleboel werkzoekenden tekort. Dit zijn namelijk geen mensen zonder kansen. Dit zijn professionals. Sommigen hebben veel ervaring, anderen zitten bordenvol kennis. Er zijn er bij met zichtbare beperkingen, bij anderen zijn hun beperkingen niet te zien. Sommigen hebben de gave van natuurlijk aanpassingsvermogen en anderen tonen initiatief en hebben goede ideeën. Ja…mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn net gewone professionals, maar dan enige tijd zonder baan.
Het kan ons allemaal overkomen
Wat de werkgever soms even vergeet is dat iedereen zonder werk kan komen te zitten. Het kan iedereen gebeuren de dupe te zijn van een reorganisatie, om ernstig ziek te worden of een mantelzorger te zijn voor een familielid. We denken graag dat we supermensen zijn, die hierboven staan, maar dat zijn we niet. Dit heeft de werkgever overigens met de gewone werkzoekende gemeen. Tot het moment daar was, dacht de werkzoekende ook dat het hem niet kon overkomen. Hij deed het toch goed? Ongeluk en pech stonden ver van hem af. Tot het moment dat het toch raak was. Toen zat de enthousiaste professional ineens zonder werk.
Afstand
Werkzoekend zijn maakt nog niet dat je een afstand tot de arbeidsmarkt hebt. Die afstand ‘heb’ je pas bij een beperking, wanneer je heel lang een uitkering ontvangt, als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt of werkervaring hebt in een gebied waar geen vraag meer naar is. Dan nog is het de vraag of je daadwerkelijk een afstand tot de arbeidsmarkt hebt, dat is dat natuurlijk relatief. Toch maken deze kenmerken dat de werkgever een afstand ziet van hem tot jou. Die wijze oud-collega had gelijk wanneer zij aangaf dat dit niet terecht is. De werkgever ziet in de werkzoekenden misschien schapen met één poot, eigenlijk zijn het weldenkende professionals die heel wat in huis hebben. Zij zijn niet wat ze overkomen is, noch op persoonlijk noch op zakelijk vlak. Die afstand is niet zo groot als de werkgever denkt.
Praktijkvoorbeelden
Als manager van een beleidsteam bij een gemeente nam ik op een gegeven moment een man aan die ouder was dan gemiddeld. Hij ontving op dat moment een uitkering van het UWV en wij kregen zelfs subsidie (mobiliteitsbonus) voor het aannemen van deze ‘oude rot’. Best grappig, want deze man bruiste van de energie. Hij was scherp, bevlogen en had precies de kennis en competenties die wij nodig hadden op die functie. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht deze man niet aan te nemen – hij was geweldig! Als we met de sollicitatiecommissie (want aannemen van mensen doe je nooit alleen) deze man op basis van zijn leeftijd geen kans hadden gegeven, dan hadden we onszelf tekort gedaan. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van succesvolle matches tussen werkgevers en werkzoekenden met beperkingen, die al tien jaar bijstand ontvangen of ervaring hebben met werk dat verdwijnt.
Niet in beeld
Nu kan de werkgever mij tegenwerpen: “Ja maar, ik heb deze mensen niet in beeld”. Dat klopt en dat komt omdat ze niet worden gezien. Zo zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar: als wij gebrand zijn op het vinden van een schaap met zes poten, dan gaan we voorbij aan die professional die recht voor onze neus staat en perfect bij ons past. Niet zo vreemd dus, maar wel jammer. Werkgevers bedoelen het goed. Zij willen bijdragen aan een inclusieve samenleving op een manier die bij hun bedrijfsvoering past. Gelukkig kan dit.
Ga ik je zien?
ICQ-Talent Profs helpt werkgever(s) de ongekende talenten die Nederland bevolken te zien én om zich als inclusief werkgever te laten zien. In april start onze campagne ‘Ga ik je zien?!’. Met deze tweejarige campagne helpen we werkgevers met het maken van impact en ongekende talenten met de stap maken richting de juiste werkplek. Wij geloven in een natuurlijk inclusief Nederland: een samenleving waarin ieder bedrijf met impact onderneemt. Dat begint met de juiste woorden en elkaar werkelijk zien. Dan lukt het ons ook anders te kijken naar die zogeheten afstand tussen werkgever en professional.
Samen overbruggen we de afstand op de arbeidsmarkt, want die arbeidsmarkt dat zijn we samen.
Wil je meer weten over deze campagne en/of je bij ons aansluiten voor een natuurlijk inclusief Nederland? Neem dan contact op via crystal@natuurlijkinclusief.nl of 06-18233493.