De afgelopen jaren organiseerde Natuurlijk Inclusief® verschillende workshops, Webinars, en sessie met betrekking tot de Wet Banenafspraak. Eén van de eerste workshops staat me nog helder bij. We kregen de vraag vanuit UWV een workshop te organiseren voor re-integratiebegeleiders van UWV uit heel het land over de basis van de wet en hoe het zit bij ziekte. Het werd een mooie workshop waar zeventig medewerkers van UWV’s uit alle regio’s in Nederland aan deelnamen.
Wat opviel waren de vele ‘wij-zij’ uitingen die over gemeenten werden gedaan. Men had het idee dat de professionals bij gemeenten het ook allemaal niet wisten. Naar aanleiding van deze workshop deelden we onze factsheets over de Wet Banenafspraak en nodigde de UWV’ers uit deze met hun collega’s bij gemeenten te delen én om deze professionals aan te geven dat ze bij ons terecht konden met vragen over de Wet Banenafspraak.
Dat hebben we geweten! De telefoontjes stroomden binnen. De meeste vragen gingen over taken en verantwoordelijkheden en zo werd ook de Wet Poortwachter aangestipt. Op een dag kreeg ik een beleidsadviseur van een gemeente aan de telefoon. Hij vertelde dat een doelgroeper in dienst ziek was geworden. De gemeente was van dit ziekzijn in eerste instantie niet op de hoogte gesteld. Pas nu dat het tweede ziektejaar in zicht kwam, werden zij bericht.
De paniek sloeg in. Er werd de gemeente namelijk verteld dat niet de werkgever, maar zíj verantwoordelijk waren voor de uitvoering van de Wet Poortwachter. “Klopt dat?”, was de vraag. Helaas moest ik bevestigend antwoorden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de re-integratie van de doelgroep Wet Banenafspraak én voor de uitvoering van de Wet Poortwachter, mocht dit voorkomen.
Daar zit meteen de crux: heel vaak komt het niet voor, althans niet vaak genoeg om boven aan de agenda te staan. En als een gemeente er dan mee geconfronteerd wordt, is er vaak niks intern geregeld. Logisch daarom dat mijn gesprekspartner bij de HR-afdeling had geïnformeerd of zij hier iets in konden betekenen. Ze hadden ontkennend geantwoord – dat zagen ze niet zitten.
De Wet Poortwachter is een traject waar veel administratie bij komt kijken. Het vraagt goede, nauwgezette registratie en een zorgvuldige afhandeling. Elke werkgever die hiermee te maken heeft gehad weet: dit vraagt een hoop tijd, energie en scherpte. Dat de HR-afdeling deze trajecten voor de interne organisatie van gemeenten regelt is logisch. Ook logisch is dat men niet staat te springen om deze werkzaamheden ook voor de doelgroep banenafspraak te doen.
Bij deze bewuste gemeente was het een urgent probleem. Hoewel dit de enige casus was waar het allemaal wel heel dichtbij kwam, merkten we in de afgelopen jaren dat veel gemeenten hiermee worstelen. Daarom wijden we op 3 oktober aanstaande, tijdens de Werkconferentie Wet Banenafspraak, een werksessie aan het ontwerpen van een aanpak voor gemeenten hoe om te gaan met de Wet Poortwachter. Dat doen we graag samen met jou!
Meld je hier aan voor de Werkconferentie. Ga ik je zien?!