Tot voor kort gold het alleen voor overheidsinstellingen: de wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid. Vanaf 2025 zijn ook ondernemingen vanaf 10 medewerkers en/of 2 miljoen omzet aan de beurt, want dan gaat de European Accessibility Act (EAA) in.
Onze digitale tools zijn niet uit ons leven weg te denken en dat geldt ook voor de 5,5 miljoen Nederlanders die nu niet van alle digitale diensten gebruik kunnen maken. Op Europees niveau gaat dat zelfs om 101 miljoen mensen. Het gaat dan om mensen die blind of slechtziend zijn, doof of slechthorend, mensen die problemen hebben met de fijne motoriek, mensen die laaggeletterd zijn en mensen met aandachtsproblemen. Hoog tijd dus om hier rekening mee te houden.

De overheid moest dit al. Sinds 2018 is het ‘tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid’ in werking gegaan dat overheidsinstellingen verplichtte zich te houden aan de wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid, wat betekent dat de digitale diensten moeten voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). In 2019 werd de EAA door alle Europese lidstaten aangenomen, waarbij dus ook ondernemers aan die eisen moeten voldoen. De lidstaten hadden tot 2022 om deze wet naar nationale wetgeving te vertalen. Vanaf komend jaar juni gaat deze in werking én er zal worden gehandhaafd.

Waar gaat het dan precies om? De EAA verplicht e-commerce bedrijven om hun diensten en webshops digitaal toegankelijk te maken. Voordat je een gat in de lucht springt: het gaat om een brede interpretatie van het woord e-commerce, namelijk: websites waar producten en diensten worden verkocht, platforms met advertenties, nieuwswebsites, aanbod van professionele diensten (zoals een advocaat) en van entertainment en mediadiensten en de verkoop van telecommunicatiediensten. Zoals genoemd gaat het om bedrijven met 10 of meer medewerkers en/of boven de 2 miljoen omzet per jaar. Toch gaat dit om een heleboel Nederlandse bedrijven.

Er zal gehandhaafd worden op het voldoen aan de wetgeving, maar er is nog geen regelgeving over de bestraffing bij het niet voldoen. Toch raden wij aan tijdig te beginnen met de digitale toegankelijkheid. Een mooie eerste stap is door contact op te nemen met de Webcirkel. Deze organisatie kan een scan maken van de belangrijke onderdelen van het WCGA en je adviseren welke stappen nog te nemen om eraan te voldoen. Natuurlijk Inclusief® heeft naar aanleiding van de scan van Webcirkel een tweejarenplan gemaakt waarin we alle toegankelijkheidsrichtlijnen gaan toepassen, zover dat nog niet is gebeurd.

Om wat voor richtlijnen gaat het dan? De toegankelijkheidsrichtlijnen van het WCGA zijn samen te vatten in vier hoofdgroepen:

  1. Waarneembaarheid
    Een waarneembare website is toegankelijk voor mensen met een visuele beperking, mensen met dyslexie en mensen die kleurenblind zijn.
  2. Bruikbaarheid
    Een bedienbare website is inclusief voor mensen die motorisch beperkt zijn en mensen die bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson hebben.
  3. Begrijpelijk
    Een begrijpelijke website sluit aan bij mensen die laaggeletterd zijn en bij mensen van wie de taal op jouw website niet hun moedertaal is.
  4. Robuust
    Een robuuste website heeft software die binnen verschillende omstandigheden goed werkt, ook wanneer iemand een speciaal apparaat of programma gebruikt.

Door aan deze richtlijnen te voldoen zorgen we er samen voor dat de (digitale) wereld weer een stuk toegankelijker en inclusiever is. Samen maken we het verschil!

Wil je meer weten over de WCAG en de stappen die je kan zetten naar een inclusieve en toegankelijke website? Neem dan contact op met de Webcirkel via info@dewebcirkel.nl of 085-3010606.

Bronnen:
European Accessibility Act
toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG AA).