Social Return, wat is dat eigenlijk?
Bij steeds meer bedrijven staat het onderwerp ‘Social Return’ op de agenda of, nog beter, is het één van de strategische doelstellingen van de organisatie. Maar wat betekent Social Return nou eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk?
Social Return
Is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Van origine komt de term vandaan bij de overheid. Via het aanbestedingsbeleid dat overheden voeren kunnen inkopers bij het verstrekken van opdrachten de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.
Het uiteindelijke doel van Social Return is om zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan het werk te helpen.
Werkgelegenheid én sociaal rendement
Opdrachtgevers nemen sociale voorwaarden, eisen en/of wensen op bij de inkoop van diensten, werken en/of leveringen. Dit gebeurt door het maken van afspraken met opdrachtnemers over arbeidsplaatsen, leerwerkplekken en/of stageplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Opdrachtnemers kunnen op deze wijze een bijdrage leveren aan de werkgelegenheid. Opdrachtgevers halen hiermee zo veel mogelijk sociaal rendement uit inkoop en/of aanbestedingen. Voor beide partijen ontstaat zo een aantrekkelijke situatie.
Voor welke doelgroep is Social Return bedoeld?
‘Werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt’, is een ruim begrip. De specifieke definitie van deze afstand tot de arbeidsmarkt verschilt dan ook vaak per opdrachtgever. Werkzoekenden die in aanmerking komen voor Social Return trajecten bevinden zich vaak in een of meerdere van onderstaande categorieën:
• WW uitkering (Wet Werkeloosheid)
• WIA uitkering ( Wet Werk en Inkomen naar arbeidsvermogen)
• Wajong uitkering (Wet Werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten)
• SW indicatie (Sociale Werkvoorziening)
• Een Bijstandsuitkering Participatiewet/IOAZ/IOAW uitkering via de gemeente
• Jongeren zonder Startkwalificatie
• Leerlingen met een BBL-opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg)
• Niet-uitkeringsgerechtigden (Nuggers)
Social return en commerciële organisaties
Niet alleen overheden zetten zich in om via Social Return werkzoekenden weer terug te krijgen in de arbeidsmarkt. Ook semioverheden en bedrijven kunnen dat doen, op dezelfde wijze. Hierbij is van belang dat er een eenduidige definitie is van de doelgroepen, zodat opdrachtgever en -nemer duidelijke afspraken kunnen maken.
Transparantie en terugkoppeling
Om op het gebied van Social Return goede resultaten te boeken, is het van belang dat een opdrachtgever inzicht heeft in de inzet van de opdrachtnemer. Dit betekent dat de opdrachtnemer volledig transparant dient te zijn en op vaste tijdstippen verantwoordt aan de opdrachtgever wat hij heeft gedaan in het kader van Social Return. Wie aan het werk is gezet, voor hoe lang en voor welk bedrag. Hiervoor zijn rapportageformulieren ontwikkeld.
De verplichting voor de bewijsvoering van inzet of inhuur ligt volledig in handen van de opdrachtnemer. Dat wil zeggen dat hij de zorg draagt voor bewijsvoering waaruit blijkt dat een kandidaat in aanmerking komt voor plaatsing via ‘Social Return’ . Pas na akkoord van de opdrachtgever kan de betreffende kandidaat aan de slag. Zo wordt voorkomen dat misbruik gemaakt wordt van deze regeling.
Andere voordelen
De opdrachtnemer kan, naast het recht diensten en goederen te mogen leveren, in samenspraak met een uitkerende instantie gebruik maken van regelingen die tot doel hebben de werkzoekende die behoort tot de doelgroep duurzaam in te laten stromen in het arbeidsproces. Er kan gebruik gemaakt worden van proefplaatsingen, werkervaringsplekken, loonkostensubsidies, scholingsfondsen etc. Iedere situatie is anders, dus is er altijd sprake van maatwerk. Goede communicatie met de uitkerende instantie is daarbij van cruciaal belang.
Wil je meer weten over Social Return en de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem contact op met Erik Mensinga via erik@natuurlijkinclusief.nl of 06-49665894