Schuldig voelen over D&I
Onderzoek wijst uit dat als mensen een schuldgevoel krijgen aangepraat over grote thema’s zoals duurzaamheid en inclusie, zij hierna hun gedrag aanpassen. Interessante inkijk in wat reclamemakers allang wisten. Niet voor niks maakt de marketing van goede doelen gebruik van beelden en woorden die de gevoelige snaren raken en maken dat je niet weg kan kijken, terwijl je dat misschien wel wilt. Volgens deze logica kunnen we dus ook mensen stimuleren om inclusiever gedrag te vertonen. Maar moeten we dat willen?
Bij Natuurlijk Inclusief® helpen we overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van de inclusieve arbeidsmarkt. Je zou denken dat zo’n truc om inclusief gedrag aan te jagen voor ons goud is, toch denken we hier anders over. Liever dan professionals zich schuldig te laten voelen over het gebrek aan inclusie laten we de meerwaarde van D&I zien. Die meerwaarde is er namelijk altijd, bij elke organisatie.
Meerwaarde
Wanneer er over de meerwaarde van inclusie wordt gesproken, gaat het vaak over het belang van diversiteit binnen teams. Dit is zeker een belangrijke meerwaarde. Verschillende perspectieven, verschillende leeftijden en achtergronden en verschillende karakters complementeren elkaar op de werkvloer. Daarnaast kan D&I kan nog op zoveel meer manieren een meerwaarde zijn. Dat kan op economisch vlak, omwille van het imago, voor het behoud van medewerkers, enz. In het ideale geval herkennen bedrijven deze kansen en zijn die de drijfveer voor inclusiever gedrag.
We moeten wel
Toch komen we de beleving van ‘we moeten wel’ bij veel van onze klanten tegen. Er wordt druk op ze uitgeoefend vanuit hun branche, hun opdrachtgevers, klanten en soms door de media. Vaak is de aanleiding voor het zetten van stappen richting meer diversiteit een negatieve impuls. Het bedrijf is op het matje geroepen of ziet problemen bij branchegenoten en wil dit voor zijn. Als een reactie hierop worden snel allerlei D&I activiteiten in het leven geroepen. Al snel ontstaat er een wildgroei aan losse acties zonder dat er bij de ‘waarom’ is stilgestaan.
Veel klanten komen bij ons op het moment dat ze door de bomen het bos niet meer zien en op zoek zijn naar een manier alle activiteiten aan elkaar te knopen. Wij beginnen dan bij de basis: het leggen van een stevig D&I fundament. Voordat we ons bekommeren om al die activiteiten, willen we aandacht besteden aan de richting die het bedrijf met D&I op wil en welke waarden hieraan ten grondslag liggen. Ook de overtuigingen en het gedrag dat men nu terugziet binnen het bedrijf worden bekeken. Past dit gedrag bij de visie? Zo niet, welk gedrag wil je dan wél zien? Wat zijn op dit moment factoren die dit gedrag ondersteunen en welke factoren doen dit juist niet?
We leggen de basis
Het leggen van die basis doen we tijdens de D&I Versneller, een programma waarin je binnen twee dagdelen de basis legt voor een inclusieve bedrijfsomgeving. Aan het eind van deze intensieve sessies ligt er een D&I meer jaren agenda en een aanzet tot een uitvoeringsplan. Jouw bedrijf weet wat ze wil bereiken, waarom ze dit wil bereiken, met wie en hoe. De hoe is waar de activiteiten weer op tafel komen. Ze volgen op de overkoepelende keuzes die worden gemaakt in plaats van leidend te zijn.
Dit kan betekenen dat er activiteiten losgelaten worden omdat ze niet bijdragen aan de doelen die zijn gesteld. Als je als een kip zonder kop achter de acties aanrent, kom je uiteindelijk niet waar je zijn wil. Sterker nog, je hebt er geen idee van wat de bestemming zou moeten zijn.
Schuldgevoelens
Ze zeggen: “Angst is een slechte raadgever” en dat geldt net zo voor schuldgevoelens. Ze zetten je misschien wel aan tot actie, maar met elke zet beweeg je verder van je bedrijf vandaan. D&I is niet iets voor ‘erbij’, het mag onderdeel zijn van je bedrijf met doelstellingen en KPI’s die je meet, waar je op stuurt en waar je resultaten wilt zien.