Schuldig voelen over D&I

Onderzoek wijst uit dat als mensen een schuldgevoel krijgen aangepraat over grote thema’s zoals duurzaamheid en inclusie, zij hierna hun gedrag aanpassen. Interessante inkijk in wat reclamemakers allang wisten. Niet voor niks maakt de marketing van goede doelen gebruik van beelden en woorden die de gevoelige snaren raken en maken dat je niet weg kan kijken, terwijl je dat misschien wel wilt. Volgens deze logica kunnen we dus ook mensen stimuleren om inclusiever gedrag te vertonen. Maar moeten we dat willen?

Bij Natuurlijk Inclusief® helpen we overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van de inclusieve arbeidsmarkt. Je zou denken dat zo’n truc om inclusief gedrag aan te jagen voor ons goud is, toch denken we hier anders over. Liever dan professionals zich schuldig te laten voelen over het gebrek aan inclusie laten we de meerwaarde van D&I zien. Die meerwaarde is er namelijk altijd, bij elke organisatie.

Meerwaarde

Wanneer er over de meerwaarde van inclusie wordt gesproken, gaat het vaak over het belang van diversiteit binnen teams. Dit is zeker een belangrijke meerwaarde. Verschillende perspectieven, verschillende leeftijden en achtergronden en verschillende karakters complementeren elkaar op de werkvloer. Daarnaast kan D&I kan nog op zoveel meer manieren een meerwaarde zijn. Dat kan op economisch vlak, omwille van het imago, voor het behoud van medewerkers, enz. In het ideale geval herkennen bedrijven deze kansen en zijn die de drijfveer voor inclusiever gedrag.

We moeten wel

Toch komen we de beleving van ‘we moeten wel’ bij veel van onze klanten tegen. Er wordt druk op ze uitgeoefend vanuit hun branche, hun opdrachtgevers, klanten en soms door de media. Vaak is de aanleiding voor het zetten van stappen richting meer diversiteit een negatieve impuls. Het bedrijf is op het matje geroepen of ziet problemen bij branchegenoten en wil dit voor zijn. Als een reactie hierop worden snel allerlei D&I activiteiten in het leven geroepen. Al snel ontstaat er een wildgroei aan losse acties zonder dat er bij de ‘waarom’ is stilgestaan.

Veel klanten komen bij ons op het moment dat ze door de bomen het bos niet meer zien en op zoek zijn naar een manier alle activiteiten aan elkaar te knopen. Wij beginnen dan bij de basis: het leggen van een stevig D&I fundament. Voordat we ons bekommeren om al die activiteiten, willen we aandacht besteden aan de richting die het bedrijf met D&I op wil en welke waarden hieraan ten grondslag liggen. Ook de overtuigingen en het gedrag dat men nu terugziet binnen het bedrijf worden bekeken. Past dit gedrag bij de visie? Zo niet, welk gedrag wil je dan wél zien? Wat zijn op dit moment factoren die dit gedrag ondersteunen en welke factoren doen dit juist niet?

We leggen de basis

Het leggen van die basis doen we tijdens de D&I Versneller, een programma waarin je binnen twee dagdelen de basis legt voor een inclusieve bedrijfsomgeving. Aan het eind van deze intensieve sessies ligt er een D&I meer jaren agenda en een aanzet tot een uitvoeringsplan. Jouw bedrijf weet wat ze wil bereiken, waarom ze dit wil bereiken, met wie en hoe. De hoe is waar de activiteiten weer op tafel komen. Ze volgen op de overkoepelende keuzes die worden gemaakt in plaats van leidend te zijn.

Dit kan betekenen dat er activiteiten losgelaten worden omdat ze niet bijdragen aan de doelen die zijn gesteld. Als je als een kip zonder kop achter de acties aanrent, kom je uiteindelijk niet waar je zijn wil. Sterker nog, je hebt er geen idee van wat de bestemming zou moeten zijn.

Schuldgevoelens

Ze zeggen: “Angst is een slechte raadgever” en dat geldt net zo voor schuldgevoelens. Ze zetten je misschien wel aan tot actie, maar met elke zet beweeg je verder van je bedrijf vandaan. D&I is niet iets voor ‘erbij’, het mag onderdeel zijn van je bedrijf met doelstellingen en KPI’s die je meet, waar je op stuurt en waar je resultaten wilt zien.

Resultaten die er voor jouw bedrijf toe doen, dus niet het behalen van een bepaald percentage van mensen met een migratieachtergrond simpelweg omdat dit van je verlangd wordt. Nee, resultaten die een meerwaarde vormen voor je bedrijf, in economische zin, op het gebied van innovatie, als antwoord op het wisselend aanbod op de arbeidsmarkt. En dan kan het best zijn dat, vanuit die visie op D&I, een van de activiteiten is dat je meer mensen met een migratieachtergrond aantrekt.

En omdat je heel goed nagedacht hebt over de cultuur en structuur van je organisatie, werk je ook aan een inclusieve bedrijfsomgeving die eraan bijdraagt dat deze mensen graag blijven, dat ze zich binnen het bedrijf kunnen ontwikkelen en dat ze hun eigen unieke talenten inzetten voor het behalen van nog weer andere belangrijke doelstellingen van het bedrijf.

D&I Versneller

Dat fundament, die basis, voor een natuurlijk inclusieve bedrijfsomgeving is voor elk bedrijf (en elke overheids-, zorg- en maatschappelijke organisatie) mogelijk. Het is mogelijk én met minimale tijdsinvestering. Niet voor niks noemen we ons meest populaire programma de ‘D&I Versneller’. We hebben dit jaar voor nog een paar versnellers ruimte, dus neem snel contact op over de mogelijkheden. Of begin 2024 goed met een plan waar je direct mee aan de slag kunt.

Onze programma’s zijn 100% schuldgevoel vrij en komen wél met interessante extra’s. Vanaf februari krijg je als deelnemer aan de D&I Versneller toegang tot onze digitale leeromgeving. Ook wordt je, zonder bijkomende kosten, member van de D&I Business Community waar je niet alleen verbindt met andere organisaties, maar ook elke maand een meet-up kunt bijwonen waar relevante D&I thema’s worden besproken en je je laat inspireren door interessante sprekers. Ook als je vandaag al instapt gaan de digitale community deuren in februari voor je open.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek via info@natuurlijkinclusief.nl of 055-3031462.

👉Meer over het onderzoek m.b.t. schuldgevoel lees je hier!