Op 28 mei jl. was er weer een meet-up van de D&I Business Community. Ditmaal was onze gastspreker Karen Lampe, Diversity, Equity and Inclusion Lead bij Deloitte. Het onderwerp van gesprek was ‘de zin en onzin van meten bij D&I’ en vanwege de brede interesse maakten we ruimte voor een aantal gast deelnemers. In eerste instantie wilde Karen van de deelnemers weten of zij het eens waren met de stelling: ‘meten is weten’. In principe waren de meesten het hiermee eens, met de disclaimer dat je van tevoren helder moet hebben wat je wilt weten en dit goed moet kunnen uitleggen. In het kader van D&I konden de deelnemers zich namelijk goed voorstellen dat niet iedere ‘diversiteitsgroep’ happig is op het delen van persoonlijke informatie.
Deloitte is een internationale organisatie en dat betekent dat er wereldwijd bepaalde standaarden zijn waaraan alle organisaties moeten voldoen. Met haar vijf kernwaarden maakt Deloitte duidelijk waarde te hechten aan een inclusieve cultuur en gelijkwaardigheid en welzijn voor de medewerkers. Hierover zegt Deloitte:
- Diversity is about representation
- Inclusion is about behavior
- Equity is about systems
Diversity Dashboard
Deze drie thema’s vindt Deloitte belangrijk omdat dit het juiste is om te doen, het beter is voor de cliënten en medewerkers en omdat het van ze wordt verwacht. Om de eigen rijping op het gebied van DEI te meten en te volgen, ontwikkelde Deloitte een ‘Diversity, Equity & Inclusion Maturity Model’ – een lat waarlangs alle vestigingen, afzonderlijke afdelingen en teams worden gehouden om steeds een stap verder te kunnen gaan. Want, meten is prima, maar met de resultaten moet je ook wat doen.
Karen Lampe ontwikkelde zelf het Diversity Dashboard waarin de representatie van mannen en vrouwen binnen het bedrijf wordt gemeten. Zoals de meeste organisaties merkt ook Deloitte dat die representatie verschilt per afdeling en functie. Verder wordt o.a. ook de psychologische veiligheid binnen het bedrijf gemeten, de communicatie en ‘employer branding’ en de gelijkheid in salaris.
Dilemma’s
De deelnemers kregen een aantal dilemma’s te horen die Karen herkent wanneer het gaat om meten van diversiteit gegevens. De meeste deelnemers herkenden zich in het dilemma ‘gegevensverzameling vs. privacy’. Voor ons ook heel herkenbaar en één van de redenen dat we vaak als externe, derde partij worden ingezet om de instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers met diversiteitskenmerken en kwalitatieve informatie op een AVG-compliant manier te meten en verwerken.
Een tweede dilemma dat veel werd herkend was ‘kwantitatieve gegevens vs. kwalitatieve inzichten’. Sommige nuances van ervaringen kan je niet in cijfers uitdrukken en zo kan een organisatie belangrijke onderdelen over het hoofd zien. Zelf herkenden we ons ook in het dilemma ‘directe resultaten vs. lange termijn impact’. Zoals we vaak zeggen: werkelijk duurzaam aan de slag met D&I vraagt een gedegen aanpak die geborgd wordt in de organisatie en waar de top zich verantwoordelijk voor voelt.
Na deze uitwisseling nam Karen ons mee in de verschillende instrumenten die Deloitte gebruikt om DEI te meten, te volgen en op bij te sturen. De deelnemers kregen inzicht in de dashboards en meetinstrumenten die worden gebruikt en de stappen die Deloitte in de toekomst nog wil zetten.