Deze bedrijven hebben drie dingen gemeen

Tijdens de Masterclass Inclusief Leiderschap op 8 augustus jl., trad Crystal Ziel wel erg vaak in de herhaling. Steeds weer benadrukte ze hoe belangrijk, essentieel zelfs, de expliciete wil en het commitment aan de top van een organisaties is voor het slagen van een inclusie traject. De reden dat zij zo in herhaling viel was omdat dit vaak een struikelblok is voor bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. En vaak wordt dit struikelblok niet herkend.

Toen we samen met een ministerie keken naar hoe het social return proces goed in te richten, was er enorm veel commitment en bevlogenheid bij de inkopers zelf. Zij waren dringend op zoek naar een manier waarop ze beter op de SROI-verplichtingen konden sturen en ook hun leveranciers konden ondersteunen bij het invullen hiervan. Vaak werd de verplichting wel opgelegd, maar niet gecontroleerd. Het was niet heel ingewikkeld hier iets aan te doen. Maar de hogere directie zag de noodzaak er niet van in. Immers, er was voldoende beleid opgesteld om aan te tonen dat ze inclusie serieus namen. Meer was er niet nodig en kwam er dus ook niet.

“We doen al genoeg.”

Een softwareontwikkelingsbedrijf uitte zich zeer enthousiast over het aanpakken van diversiteit en inclusie binnen de organisatie. Ze hadden al een interne ambassadeursgroep en deze werd aangevuld, onder andere met twee directieleden, om de incompany D&I Versneller van Natuurlijk Inclusief® te volgen. Tijdens twee dagdelen legden ze het complete fundament voor D&I binnen de organisatie. Het bedrijf stelde een driejaren agenda op die kon worden uitgewerkt als implementatieplan. Alles stond klaar om te beginnen en het traject tot een succes te maken. Helaas trok de directie zich , in de dagelijkse praktijk, terug zonder de ambassadeurs mandaat te geven of de D&I opgave overkoepelend te presenteren. Het resultaat was dat er leuke D&I activiteiten werden georganiseerd en het draagvlak binnen het bedrijf groeide, maar dat het MVO-plan achterliep en de verschillende afdelingen geen gehoor gaven aan de ambassadeurs om serieus met D&I aan de slag te gaan.

“We hebben het toch bij de ambassadeursgroep belegd?”

Een corporate besteedde heel veel tijd aan het schrijven van mooie, uitgebreide D&I statements. Ze ondertekenden het Charter Diversiteit van de SER en belegde de uitvoering van het plan van aanpak bij HR. Deze afdeling had alleen het mandaat iets met D&I te doen op het gebied van werving en selectie. Er werd dus niet gewerkt aan een inclusieve werkomgeving en doordat afdelingen zoals die van communicatie en ook leidinggevenden niet werden betrokken, liep ook de werving en selectie op niks uit.

“D&I is een zaak van HR.”

Een onderwijsorganisatie prees zich met een inclusieve visie en missie. Alles in woord en beeld ademde diversiteit en inclusie uit. Ook hier werd de uitvoering van de plannen bij HR neergelegd. Dit kleine team moest de uitvoering naast de reguliere taken oppakken en kreeg geen enkel mandaat of budget om mee te werken. Er werden losse activiteiten opgezet die net zo goed weer hun kracht verloren omdat een enkeling zich hiervoor verantwoordelijk voelde. Toen de grootste ambassadeur ergens anders ging werken, bloedde de hele inzet op D&I dood.

“Er is blijkbaar geen draagvlak voor.”

Dit is een greep van de vele voorbeelden die we dagelijks meemaken. We kunnen nog wel even doorgaan. En hoewel elke organisatie verschilt in grootte, type producten of dienstverlening en eigen aandachtspunten heeft, hebben ze drie dingen gemeen. Ten eerste is er geen echte wil en commitment aan de top. Als die er is, is D&I een van de doelstellingen waar het bedrijf zich op richt. Dan wordt D&I opgenomen in de bedrijfsvoering en voelt de eindverantwoordelijke zich verantwoordelijk voor het resultaat. Ten tweede zijn er geen overkoepelende doelen geformuleerd en in de tijd weggezet.

Doelen of KPI’s die naar de verschillende afdelingen en teams worden doorvertaald. Die worden gemonitord, waarop wordt bijgestuurd, die net zo belangrijk zijn als alle andere doelstellingen en waarvan de resultaten een meerwaarde zijn voor het bedrijf. In het derde geval is er geen aandacht geweest voor de cultuur van een bedrijf, voor de normen en waarden, de overtuigingen en het gedrag, het DNA van de organisatie. Alleen door een stevig fundament neer te zetten en daar op door te bouwen, heeft een D&I traject werkelijk succes en ontstijgt het ‘activiteitenniveau’.

Voor alle leidinggevenden en HR-professionals voor wie inclusief leiderschap wél belangrijk is, ontwikkelende we het D&I Leiderschapsprogramma. Het programma start op 3 oktober en hier meld je je aan: https://natuurlijkinclusief.nl/product/het-di-leiderschapsprogramma/

Is je directie van plan echt stappen te zetten, dan adviseren we het programma de D&I Versneller. Uniek in Nederland zorgt dit programma voor een compleet, gefundeerd, plan in twee dagdelen. Waarna je als organisatie alleen of met ondersteuning van Natuurlijk Inclusief® verder gaat. Aanmelden kan via info@natuurlijkinclusief.nl